lördag 29 juni 2013

Dionysos dolmades


Vi har fömånen att ha en vinranka här på Villa Mariposa. Vid den här tiden på året brukar jag plocka de största bladen för att göra vinbladsdolmar. Bladen är garanterat fria från besprutning och helt färska. Bara det är lyx tycker jag.
Varje gång jag äter dem förs jag tillbaka till första gången jag åt dolmades. Det var på Kreta. Vi satt på en liten grekisk taverna utomhus på kvällen. Mörkret höll på att sänka sig och kvällens blomdofter, havets vågbrus tillsammans med den grekiska musiken kändes som en omfamnande, väldoftande bakgrundskuliss.
Här kommer mitt bästa recept på dolmades. Du kan välja att göra dem vegetariska, med lamm eller som här med kycklingfärs. Vill du ha dem vegetariska byter du ut färsen mot enbart kokt ris. Har du inte tillgång till färska vinblad kan man köpa färdigförvällda blad på burk.
All mat ska göras med kärlek. Släpp all stress, tänk goda tankar och låt dig få utlopp för din kreativa lust! Jag lovar dig att det kommer att ha en stor betydelse för hur din mat smakar!



ca 30 vinblad
250 g kycklingfärs
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
Knappt 1/2 burk krossade tomater
2-3 dl kokt ris
1 bunt mynta
1 bunt dill
olivolja
1 citron
1/2-1 tsk kanel
1/2-1 tsk sumak
salt, peppar

1.Börja med att skölja vinbladen och förväll dem 4-5 minuter i lättsaltat vatten med lite olivolja i.
 Lägg upp bladen för att torka på en linnehandduk.
 
2.Nu är det dags att göra fyllningen. Hacka löken fint och stek den tillsammans med färsen i    lite olivolja. Pressa i vitlöksklyftan.

3. Tillsätt nu krossade tomater och kokt ris. Ta lite i taget av de krossade tomaterna. Smeten ska vara  fast och inte rinnig. 

4.Hacka dillen och myntan fint och ha i detta i röran.Salta, ha i kanel, peppar, sumak och smaka av röran.

 
5.Ta fram en stor gryta och täck botten med vinblad. Detta för att dolmarna inte ska bränna fast i grytan.

6.Fördela ca 1 msk av röran mitt på bladet och vik ihop som en dolme. Botten, sidorna och rulla sedan ihop dolmen. Lägg dolmarna tätt i grytan.Täck dolmarna med vatten, salta, häll i några msk olivolja samt en skivad citron.

8.Låt dolmarna småputtra i 40-45 minuter. Låt dem svalna. Jag föredrar dom kalla men det är en smaksak. De kan med fördel stå till nästa dag. De blir nästan godare då. Servera med tzatziki, sallad, oliver, grekiskt bröd.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar