måndag 25 februari 2019

Livet är för kort för att bara slösas bort!

Jag tänkte jag skulle skriva några rader om mitt jobb idag. Jag jobbar med coaching.
Livs- och Karriärcoaching men även andlig coaching. Mina kunder ser olika ut i sina profiler. Det de har gemensamt är att de har ett mål och de behöver hjälp att skapa förändring och att nå sina mål.
Karriärcoaching kan handla om just karriären. Hur man kan utveckla sig i jobbet. Men det kan också handla om att hitta ny yrkesinriktning, få stöd i sitt arbete som chef eller egen företagare. Eller våga ta klivet att bli egen företagare.
Livscoaching handlar om livet i stort eller en del av det. Något kanske saknas, skaver eller behöver en förändring. Eller så vet man inte riktigt- det känns bara inte bra. Då arbetar vi med att sätta fingret på vad det handlar om först och främst och sedan arbetar vi fram en plan för förändring mot önskad riktning. Ibland behöver man komma tillsammans med sin partner. Man har kanske fastnat i sina diskussioner och behöver någon utifrån som kan spegla och reda i situationen. Det handlar inte om att övertyga någon, döma eller att utse vem som har rätt eller fel. Det handlar om att finna nya sätt att gå framåt.
Andlig coaching handlar ofta om att ett andligt uppvaknande har skett, en nyfikenhet har skapats och man vill veta mer. Man kanske inte vet hur man ska ta nästa steg eller så kanske man vill lära sig mer om healing, meditation eller schamanska metoder. Många lockas att trummor och indianer och är nyfikna på deras andliga kunskap.
Jag lyssnar, hjälper till att sätta ord på känslor, vägleder och stödjer dig på din väg. Vi träffar varandra regelbundet och du kanske gör vissa saker mellan träffarna som tar dig framåt på din väg. Men med vissa klienter så är jag enbart ett bollplank, någon som lyssnar och ger feedback.
Ja, ungefär så ser det ut. Men man kan komma med andra saker också. Det bestämmer klienten. Det kan vara sport, utmaningar. Bara fantasin begränsar!
Min erfarenhet inom yrket är 30 år nu. Jag har en akademisk utbildning och många vidareutbildningar och har samlat på mig många verktyg till min hjälp. Jag tycker fortfarande mitt jobb är roligt och gillar att följa med på alla dessa resor mina klienter ger sig ut på. Jag är helt övertygad att vi får ut mer av livet om vi lägger lite tid på vad vill få ut av livet och sätter upp planer och  mål på hur och när. Livet är för kort för att bara slösas bort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar