lördag 1 augusti 2015

Lammas - den första skörden

Idag, lördagen den 1:a augusti, är det Lammas. Första skörden och ett energiskifte. Luften känns högre och krispigare. Sommaren har mognat och så har även våra trädgårdar. Så nu kan vi njuta av svenska grönsaker, bär och frukter. Något som man kanske tar för givet idag när vi har alla sorters grönsaker hitflugna året om. Men jag stillar mig lite och sänder en tacksamhetstanke till Universum för allt det jag faktiskt har och för att jag är född och bor här. Jag njuter av att plocka obesprutat och giftfri mat direkt ur min trädgård och bjuda min familj. Tacksamhet ger glädje som ger ytterligare tacksamhet som i sin tur genererar mer glädje..ja, ni förstår! 

Det är fullmåne nu också. En blå måne som med sina energier gräver upp känslor från djupet av vårt inre. Känslor för saker och händelser som vi stängt in och försökt glömma att de existerar över huvud taget. Men nu dyker de upp, pockar på, och vill förlösas.Transformeras och på så sätt bidra till vår personliga utveckling. 

Så idag kan du fira denna högtidsdag genom att servera lite av vår skörd till dig och dina vänner. Gör en sallad, baka ett bröd, njut av söta bär till dessert. Ta en promenad eller gör en utflykt ut i det gröna. Känn naturens helande energier, offra lite sötsaker till skogens småfolk och sätt dig för att meditera en stund. 

Visualisera din inre borg eller tempel. Se hur det ser ut där inne. Hur är det möblerat? Vilka möbler finns där? Var sitter du i ? En mjuk fåtölj, en säng eller i lotusställning mitt i ditt tempel/borg? Försök komma i kontakt med dina känslor. Vad består de av? Vilka minnen kan du sätta i samband med dessa känslor? Vad behöver du ge dig själv för att dessa känslor ska helas? Hur kan du göra detta? Vad skulle hända då? Skriv ner dina upplevelser och känslor efter meditationen. Kommer du på konkreta saker du behöver göra så bestäm också när det ska ske. Idag har du hjälp av energierna att komma djupt ner så passa på. 

Idag har vi ett nytt altare som ska väckas upp i vår trädgård. I ljuset av nattens blå måne murade jag och min livskamrat stenarna som ska skydda ängeln på vårt naturaltare. Trädgårdens beskyddare bevittnade vårt arbete nöjda och glada över vårt arbete. Sedan under natten gav de mig instruktioner för hur jag ska ta hand om denna heliga plats. Något som jag säkert kan komma att dela med mig av här på min blogg när det är dags. Men nu ska jag ut i sommaren och njuta för idag skiner solen på Villa Mariposa! Ha en glädjerik Lammas allihop!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar