lördag 22 juni 2013

Ljuset i midsommarnatten

 
Idag är vi lediga här på Villa Mariposa. Lite trötta efter att ha kört hem i sommarnatten efter en trevlig midsommar tillsammans med hallänningar, spanjorer och amerikaner.
Det jag reflekterar över på idag är vad fantastiskt det är med engagerade människor. Människor som tror på och brinner för saker och som ägnar sitt liv åt att lära sig en massa saker för att sedan sprida information och kunskap till andra världen över. Att förenas över gränser ger för mig en stor inspiration i mitt eget liv. Det ger mig glädje och hopp för en bättre värld och en ljus framtid för våra barn.
När jag pratar med människor om att jag och min man arbetar med att stärka människor självförtroende, få dem att leva det livet de är menade att leva och omskapa sitt liv i den riktningen så nickar många igenkännande. Vi är många nu som ser att  det största värdet är inte de materiella sakerna vi har, utan känslan vi har inombords.
Vår KÄNSLA av att vara värdefulla, vara älskade och få älska. Vi kanske vet det rent intellektuellt men vi kan inte känna det. Vi behöver känna det för att kunna leva ut det. Men vi behöver också faktiskt börja leva det för att känna det! 
Vår omgivning är också viktig för hur vi själva mår. Vår miljö. Att människor, djur och natur mår bra omkring oss. Att vi tar hand om varandra, behandlar andra som vi vill bli behandlade själva och bryr oss om vår natur och våra djur. Att vi äter ren mat och andas ren luft. Här finns mycket att engagera och aktivera sig i. Här är vi alla behövda med vårt engagemang och vår energi. Alla kan göra något. Stort eller smått .Allt är av värde.  
Viktigt för oss är också det att känna att man få vara sig själv. Hur lika vi än är i grunden så har vi olika intressen, energi och personligheter. Att bli accepterar och respekterad för den man är. Du har rätt att vara den du är. Visa dig själv respekt och gör likadant mot andra. För du vet, det finns inget rätt eller fel. Det finns bara olika sätt att göra det på.

Det jag skrivit nu får mig att tänka på en psalm som börjar så här

Det lilla ljus jag har,  det ska få lysa klart
Lysa klart, klart, klart, lysa klart

Jag hoppas du tar hand om ditt inre ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar