torsdag 20 juni 2013

Att möta The Green Man i den magiska sommarnatten


I natt är det speciellt starka magiska krafter i naturen. Ska du göra en ceremoni, plocka blommor eller be om något är det i natt du ska ge dig ut. Sommarsolståndets magiska krafter vibrerar i naturen. Kanske möter du den Gröne mannen eller The green man som man brukligtvis säger. Myten och legenden om honom finns över hela världen. The Green man står för fertilitet, pånyttfödelse och naturens magiska krafter. Det finns många berättelser om honom och det är inte ovanligt att han finns avbildad i kloster och kyrkor.
En gång kände jag en kvinna som berättade för mig om en upplevelse hon haft på en mycket magisk plats som hon brukade besöka emellanåt. Vi kan kalla min vän för Kristina. På dagarna arbetade hon på ett ställe men sin bostad  hade de på ett annat ställe. För att komma dit var de tvungna att gå en liten gångväg genom ett skogsparti.
Kristina som berättade om detta för mig sa att hon inte tyckte det var otäckt men det tyckte däremot hennes väninna. Hon höll alltid sin väninna hårt i armen på vägen hem och jag skulle gissa att hon aldrig skulle kunnat tänka sig att gå den vägen ensam hem på kvällen.
Så en kväll hade de arbetat sent och det hade skymt när de skulle återvända till bostaden. När de gått en stund såg de att det helt plötsligt uppstod en ljusvarelse mellan två träd. Kristinas väninna blev rädd och ville springa därifrån men Kristina berättade för mig att hon blev inte rädd utan istället ryckte hon upp sin kamera och tog ett kort.
Nu plirade hon på mig och frågade mig om jag ville se kortet. Det klart att jag gärna ville. Döm om min förvåning när jag fick se kortet. I ett av träden såg man klart och tydligt ett ansikte som faktiskt var ganska likt bilden ovanför. Men det är ju The Green Man sa jag. Hon hade aldrig hört talas om honom och jag fick nu berätta för henne om honom. Kanske var vårt möte och samtal förutbestämt för att vi båda skulle bli upplysta.
Så vem vet, om du ger dig ut i natt kanske du får träffa honom du med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar